Patreksfjörđur – Ísafjörđur - Reisverslag uit Ísafjörður, IJsland van Anke en Paul - WaarBenJij.nu Patreksfjörđur – Ísafjörđur - Reisverslag uit Ísafjörður, IJsland van Anke en Paul - WaarBenJij.nu

Patreksfjörđur – Ísafjörđur

Door: Anke

Blijf op de hoogte en volg Anke en Paul

27 Juni 2014 | IJsland, Ísafjörður

Donderdag 26 juni 2014
Patreksfjörđur – Ísafjörđur
Onze huurauto was vanochtend toen we vertrokken nog wit…
We reden vanuit Patreksfjörđur langs de fjorden naar het noorden richting Tálknafjörđur. We namen de (erg slecht begaanbare) afslag 617. Ongeveer 5 km na het stadje lag onze eerste bestemming voor vandaag. Drie kleine zwembadjes met natuurlijk warm water en fantastisch uitzicht! We namen een ‘duik’ en genoten van de warmte. Het was zelfs zo warm dat je er niet zo heel lang in kon blijven. Helemaal loom en nog tintelend van de warmte reden we verder naar Reykjafjarđardalur. Daar trokken we opnieuw onze bikini/zwembroek aan voor een lekker warm bad. Het zwembad hier was veel groter en dieper dan bij Tálknafjörđur. Bovendien was er hier ook een natuurlijk badje met heerlijk warm water (dus zonder betonnen zwembad er omheen) en die vonden we veel leuker. Het uitzicht was ook hier weer fantastisch. Toen we opnieuw lekker opgewarmd waren, reden we verder richting Ísafjörđur. We stopten nog een paar keer op mooie punten voor foto’s, want het landschap was super mooi. We reden hoog door de bergen en er lag nog veel sneeuw (gelukkig wel naast de weg en niet erop). Hoewel het vandaag gelukkig niet zo nat was als dinsdag, regende het af en toe wel een paar spatjes. De weg was hier en daar een grote modderpoel. We moesten vaak ruiten wissen om nog iets te kunnen zien door de modder heen.
Bij Dynjandi parkeerden we de auto weer voor wat langer. Dynjandi is een heel indrukwekkende, hoge waterval! Er loopt een wandelpad naast omhoog en dat namen we om de waterval van dichterbij te kunnen bekijken.
We reden door het ruige landschap verder en kwamen om 16.30 uur aan in Ísafjörđur. Ook dit is weer een mooi vissersplaatje. Iets groter dit keer (ongeveer 3000 inwoners). In de winter komt hier ongeveer 1,5 maand geen zon. In de zomer (nu dus) is het er bijna 24 uur per dag licht. Blijft raar dat het licht is als je midden in de nacht een keer wakker wordt.
We aten vanavond weer vis in een goed restaurant. De vis is hier vers en erg lekker! We hebben nog nooit zoveel vis gegeten in zes dagen.
En…oh ja, de huurauto is nu dus modderbruin van kleur. Ook mooi.

Vrijdag 27 juni 2014
Ísafjörđur
In mijn reisgids had ik gelezen over dagwandelingen met een gids die je kunt maken in een natuurgebied op een eiland bij Ísafjörđur. Dat leek ons leuk om te doen en we informeerden gisteren bij de receptie van het hotel naar de mogelijkheden. De receptionist belde voor ons en we reserveerden een ‘guided walk’ voor vandaag. Pas vanochtend bedachten we ineens dat hij wel eens gedacht zou kunnen hebben aan een stadswandeling en dat we misschien specifiek om een natuurwandeling hadden moeten vragen. En inderdaad bleek het te gaan om een stadswandeling. Misverstandje… Nou ja, ook leuk. Een beetje balen deden we wel, want de wandelingen in het natuurgebied vertrekken maar één keer per week en toevallig was er wel net vandaag een mogelijkheid zagen we later bij het toeristeninformatiepunt.
De stadswandeling bleek gelukkig wel interessant te zijn. Onze gids was gekleed alsof ze uit het jaar 1893 kwam en vertelde ook alsof het dat jaar was. Ze kon zo levendig vertellen dat je je echt kon voorstellen hoe het er destijds uitgezien had in het dorp. Ze nam ons ook nog mee naar de berghelling en vertelde over het ontstaan van het landschap en over de verschillende planten en struiken die er groeien. Toch nog een beetje natuurwandeling dus.
Na de rondleiding aten we een broodje bij de plaatselijke bakker en gingen zelf nog op pad voor een wandeling naar een waterval niet ver van het stadje. We klommen het pad langs de waterval omhoog. Het was een moeilijk begaanbaar pad. Super steil en ook nog voor een groot deel overgroeid met struiken. Maar de waterval was erg mooi. Over een deel ervan lag zelfs nog sneeuw. Het weer was vandaag echt IJslands. Heel wisselend dus. Het was vooral bewolkt, maar af en toe kwam de zon erdoor en soms vielen er een paar spatjes regen. Het was in ieder geval niet koud vanmiddag. We konden weer wandelen in een t-shirt.
Bovenaan de waterval raakten we het pad kwijt en zochten zelf onze weg, springend over beekjes, terug naar het Ísafjörđur. Lekker avontuurlijk.
Voor het eten staat eerst nog de auto wassen op het programma. Je kunt hem hier gratis schoonspuiten. Het is nu namelijk bijna onmogelijk om in te stappen zonder dat je broek helemaal onder de modder zit. Met een beetje pech is hij morgenavond weer net zo vies…

Ps. Facebook doet een beetje moeilijk. Ik heb nieuwe foto's toegevoegd bij deze blog, maar waarschijnlijk zie je ze alleen als je het album IJsland opzoekt op mijn pagina.