Lake Powell, Page en de Antelope Canyon - Reisverslag uit Page, Verenigde Staten van Anke en Paul - WaarBenJij.nu Lake Powell, Page en de Antelope Canyon - Reisverslag uit Page, Verenigde Staten van Anke en Paul - WaarBenJij.nu

Lake Powell, Page en de Antelope Canyon

Door: Anke

Blijf op de hoogte en volg Anke en Paul

18 Juni 2013 | Verenigde Staten, Page

Op de omslag van mijn reisgids staat een prachtige foto. Ik had er al een aantal keer naar gekeken, maar wist niet waar hij gemaakt was. Toen ik gisteren de beschrijving over Page en omgeving las, las ik over de Antelope Canyon met daarbij de verwijzing naar die foto. Dat is dus hier! Daar wilde ik wel naartoe. We vroegen bij de receptie van de camping naar informatie en ze raadden ons de Antelope Canyon Cruise aan. Vanochtend reden we dus naar de aanlegplaats van de boten niet ver van de camping en kochten een kaartje. Het was een heerlijke boottocht van ongeveer anderhalf uur over Lake Powell. We voeren langs de Glen Canyon Dam en uiteindelijk de Antelope Canyon in. Het was erg mooi, maar het nadeel van een boot is natuurlijk dat hij niet in de heel smalle stukken kan komen. Plaatjes zoals op de foto in mijn reisgids kregen we dus niet te zien helaas.

Een andere tip van de reisgids was het Navajo Village Heritage Center. Dit zou ons een kijkje moeten geven in het dagelijks leven van de cultuur van de Navajo. Er zouden authentiek nagemaakte traditionele Navajowoningen staan. Dat klonk wel leuk. We stelden het adres in op de TomTom en zagen dat we dan over de brug bij de Glen Canyon Dam moesten rijden.
Als we daar dan toch waren, konden we daar ook wel even een kijkje gaan nemen. We parkeerden de camper dus bij het visitor center van de dam. We keken er een half uurtje rond en besloten toen mee te gaan met de rondleiding die werd aangeboden. We liepen over de dam en daalden af naar de elektriciteitscentrale beneden. Het was erg interessant om te horen hoe met de dam het water in de regio op peil wordt gehouden en hoe er elektriciteit wordt opgewekt. De technische details zijn niet zo mijn ding, maar Paul was uiteraard erg in zijn element.

Toen we uitgekeken waren bij de dam reden we verder naar het Heritage Center. Het was niet zo ver en dat was maar goed ook, want het was niet echt wat we ervan verwacht hadden. Het was heel klein en totaal uitgestorven. Wel stond er een bordje dat als er niemand was, je gewoon naar binnen mocht gaan. We keken even rond. De woningen bleken minder authentiek dan de reisgids beweerde. We zagen kippengaas en isolatiemateriaal tussen de klei en het stro en ook hing er kerstverlichting buiten. We waren dus snel uitgekeken hier. Geen probleem, want ik wilde natuurlijk nog graag op zoek naar de Antelope Canyon zoals op de foto.

We reden een klein stukje terug naar het centrum van Page en schoten de parkeerplaats op bij de eerste aanbieder van Antelope Canyon tours die we zagen. Het was een paar minuten voor drie uur, maar de tour van drie uur bleek al vol te zitten. Om vijf uur ging de volgende. We reserveerden een plekje bij de medewerkster die ons zeer ongeïnteresseerd te woord stond. (Opnieuw een vrouw van Navajo-afkomst die ons onvriendelijk behandeld. Zo krijgen we geen positief beeld van de Navajo-mensen.) We keken wat rond in het centrum van Page en lazen een boek bij de camper tot het tijd was om te vertrekken. Met een groepje mensen namen we plaats op een bankje achter in een pickup. We voelden ons een beetje als koeien op een veewagen. We reden een paar kilometer over de weg en vervolgens sloegen we af een onverharde weg in. De weg had geen grind, zoals je vaak ziet op onverharde wegen, maar alleen los zand, zoals op het strand. We gleden en hobbelden zo een paar kilometer verder tot we bij de ingang van een grot kwamen. De Antelope Canyon. Al bij de eerste stap die we erin zetten, hadden we het uitzicht zoals op de foto in de reisgids. Wauw! Prachtig! Ik snap ineens waarom die Amerikanen altijd spreken in superlatieven. Ik had nu zelf ook de neiging om te roepen: 'O my God! This is awesome!' Ik val een beetje in herhaling, maar het was echt super mooi. Een absolute aanrader voor iedereen die ooit naar dit gebied reist. Niet missen! De grot is van zandsteen met een zachte rode kleur. De wind en het water hebben er prachtige lijnen in gemaakt. Van bovenaf valt er nog wat zonlicht in waardoor de kleuren oplichten en het wel lijkt alsof de wanden in brand staan. Het was nog mooier dan ik me voorgesteld had!

• 21 Juni 2013 - 20:08

Bert:

Ziet er inderdaad schit-ter-rend uit! Jullie maken een erg mooie reis hoor! Er staat wat dat betreft weer iets bij op mijn "verlanglijst".