White Island (Ohope – Rotorua) - Reisverslag uit Rotorua, Nieuw Zeeland van Anke en Paul - WaarBenJij.nu White Island (Ohope – Rotorua) - Reisverslag uit Rotorua, Nieuw Zeeland van Anke en Paul - WaarBenJij.nu

White Island (Ohope – Rotorua)

Door: Anke

Blijf op de hoogte en volg Anke en Paul

08 December 2012 | Nieuw Zeeland, Rotorua

Gelukkig weer een zonnige dag vandaag! Na drie dagen regen waren we daar wel aan toe. Toch mogen we zeker niet klagen. We hoorden van de vrouw bij de receptie van de camping dat er op het moment mensen zijn die al hun hele vakantie 'achtervolgd' worden door slecht weer. Bovendien is er een tornado geweest in Auckland deze week en een aardbeving in Christchurch gisteren. En die vulkaan in Tongariro NP was dus net uitgebarsten toen we hier kwamen. Liever een beetje regen dan dat soort natuurrampen natuurlijk.

We meldden ons vanochtend rond half negen bij Pee-Jay voor een excursie naar White Island. Om kwart over negen gingen we de zee op. Gelukkig stond er bijna geen wind. We voelden ons niet helemaal lekker bij de deining, maar werden gelukkig niet zo ziek als in Kaikoura. Het was ongeveer anderhalf uur varen en toen we er bijna waren, legde de schipper de boot even stil. Er zwom namelijk een hele groep dolfijnen met de boot mee! Deze waren een stuk groter dan de dieren waar wij mee gezwommen hadden en ze maakten geen salto's, maar het was toch erg mooi om te zien!
Eenmaal op het eiland kregen we een rondleiding van een gids. White Island is het topje van een vulkaan (het grootste deel zit onder water). De gids wist veel te vertellen over de vulkaan en het landschap. Bizar om te zien hoe kaal het is. Er is geen sprietje gras. Echt een maanlandschap. De lucht is zo zuur dat de gidsen drie keer per seizoen nieuwe kleding moeten aanschaffen, omdat het aangetast wordt door de dampen. We liepen helemaal tot de krater. We hadden op de boot een gasmasker gekregen en dat was maar goed ook, want de zwaveldamp werkt erg irriterend op je keel. De rondleiding eindigde in de resten van wat ooit een fabriek was voor de mijnbouw op het eiland. Er was nu weinig meer over van het gebouw. Het was bedolven bij een eruptie, waarbij de mijnwerkers allemaal om het leven kwamen. De laatste uitbarsting van deze vulkaan was in 2005. De gids vertelde over hoe het landschap telkens verandert doordat de vulkaan actief is. Heel indrukwekkend.
De terugweg op de boot was rustiger dan de heenweg, omdat we de golven nu mee hadden. We genoten lekker van de zon en opnieuw zagen we meerdere keren dolfijnen zwemmen. Ook was er een groep jan-van-genten aan het duiken naar vis. Ook dat was bijzonder om te zien. Al met al weer een heel mooie vakantiedag om op terug te kijken!

We zitten nu weer in Rotorua. De weersvoorspelling is goed voor de komende dagen en we gaan gewoon nog een poging doen om de Tongariro crossing te lopen. Hopen dat het nu wel lukt.