Maori (Rotorua – Ohope (Whakatane)) - Reisverslag uit Ohope Beach, Nieuw Zeeland van Anke en Paul - WaarBenJij.nu Maori (Rotorua – Ohope (Whakatane)) - Reisverslag uit Ohope Beach, Nieuw Zeeland van Anke en Paul - WaarBenJij.nu

Maori (Rotorua – Ohope (Whakatane))

Door: Anke

Blijf op de hoogte en volg Anke en Paul

07 December 2012 | Nieuw Zeeland, Ohope Beach

Eigenlijk was ons plan White Island vandaag te gaan bezoeken, maar helaas was ook voor vandaag de weersverwachting slecht. We lazen op de site dat de boten naar White Island bij slecht weer niet varen en hadden zelf ook geen zin om opnieuw zeeziek te worden. We gokten het er dus maar niet op om naar de kust te rijden. In plaats daarvan dus nog een dagje regen overbruggen in de omgeving van Rotorua. De voorspelling klopte in ieder geval wel. Ook vandaag vielen er weer heel wat buien en er stond een harde wind. Gelukkig is er in Rotorua een museum. We gingen dus maar eens een kijkje nemen. Het museum zit in een prachtig gebouw in het centrum van Rotorua en was vroeger een kuuroord. De modder uit de thermale bronnen zou geneeskrachtig zijn. Er was van alles te zien over hoe het kuuroord er vroeger uit gezien had. Ook was er een gedeelte in het museum met allerlei informatie over de Maori en hun cultuur en leefwijze. Er interessant, maar het was niet heel groot. Rond twaalf uur stonden we dus alweer buiten.
Ik had in mijn reisgids iets gelezen over het dorp Tewhakarewarewatangaoteopetauaawahiao. (Ja, zo heet het dus echt! Het was een erg lang bordje aan het begin van het dorp. Gelukkig wordt het afgekort tot Whakarewarewa of nog korter Whaka.) Daar wilde ik wel gaan kijken. Het is een dorp waar Maori leven midden in een thermaal gebied. Ze leven nog voor een deel op de traditionele manier. Zo koken ze hun eten in het hete water van de bronnen en baden ze er ook in. We kregen een rondleiding van een Maori-gids en zagen onder andere een actieve geiser. Daarna keken we nog een optreden met traditionele zang en dans. In de tijd dat we daar waren, kregen we slechts één bui over ons heen. Dat viel ons nog wel mee. Gelukkig scheen de zon ook nog tussendoor. Het was erg leuk en leerzaam.
Terug in de camper begon het weer heel hard te regenen. We reden naar Ohope Beach (vlakbij Whakatane) waar we nu op de camping zitten. Hier is het gelukkig wel droog en we zitten op een fantastische plek. Vanuit onze camping kunnen we namelijk de zee zien! We zitten in een paar stappen op het strand. Heerlijk!