Dolomieten continues - Reisverslag uit Canazei, Italië van Anke en Paul - WaarBenJij.nu Dolomieten continues - Reisverslag uit Canazei, Italië van Anke en Paul - WaarBenJij.nu

Dolomieten continues

Door: Anke

Blijf op de hoogte en volg Anke en Paul

09 Juli 2016 | Italië, Canazei

donderdag 7 juli 2016
Lanterfanten
Vandaag was een luie dag. We moesten even bijkomen van onze tocht door de bergen. We sliepen lekker uit, brachten een bezoek aan de supermarkt en het toeristeninformatiepunt in het dorp en zaten de rest van de dag bij de camper te lezen en een beetje te internetten. Het is wel weer een week geleden dat ik ben wezen hardlopen en ik wil dus wel weer graag eens een rondje gaan. Overdag is het echter te warm en vanochtend had ik geen zin om er vroeg voor op te staan. We aten dus vroeg, zodat ik vanavond, als het wat afgekoeld is, nog kan gaan lopen. Paul heeft zowaar wel zin om mee te gaan dus we gaan samen. Het fietspad dat we gisteren fietsten lijkt ons er erg geschikt voor. Redelijk vlak en zonder auto’s.
We maakten vandaag ook plannen voor de komende dagen. Het is hier een lekkere temperatuur (overdag ongeveer 25 graden) de voorspelling is dat het nog 4 à 5 dagen zonnig blijft, de omgeving is prachtig met het fantastische berglandschap hier en we hebben een prima camping die ook nog betaalbaar is. Wat wil je nog meer op vakantie. We hebben niet zo’n zin om nog veel te rijden met de camper en dus ook niet echt een reden om hier weg te gaan. De komende dagen blijven we dus lekker hier in de Dolomieten. We hebben weer een paar mooie wandelingen gepland. Tegen de tijd dat het gaat regenen, rijden we weer richting Nederland.

vrijdag 8 juli 2016
Wandelen en fietsen
We hadden voor vandaag een niet al te zware dagtocht gepland. We liepen van Rifugio Luigi Gorza naar Col dei Rossi. Om op het startpunt te komen namen we vanuit Canazei de bus naar Arraba. Omdat we twee keer moesten overstappen deden we twee uur over deze rit. Vervolgens namen we de lift van Arraba naar boven. Het was een goede keuze om deze route te lopen. Het was een pad op grote hoogte (2300-2500 m) met prachtig uitzicht op de hoge bergen van het Marmolada links van ons en ook nog op het stuwmeer Lago di Fedaia. Het pad was vrij rustig en er waren weinig hoogteverschillen. We zagen zelfs weer een hertje onderweg. We liepen inclusief pauze in ongeveer 2,5 uur naar Col dei Rossi waar we de lift weer naar Canazei terug namen. We stapten om half 3 een paar meter voor onze camping weer uit de lift.
Na een uurtje relaxen stapten we op de fiets. We fietsten opnieuw een stuk over het fietspad langs de rivier, maar nu de andere kant op. Ook dat was een mooi tochtje. Terug maakten we weer een stop bij de supermarkt om brood in te slaan voor onze wandeling van morgen.
Het was vandaag wat bewolkter dan de vorige dagen, maar nog steeds een mooie dag om te wandelen en te fietsen.

zaterdag 9 juli 2016
Piz Boè (3152 meter)
We gingen vandaag naar de top van de Piz Boè (3152 m)! Het is een van de hoogste toppen van de Sellagruppe. De Nederlanders die we tijdens onze huttentocht tegenkwamen, waren erg enthousiast over deze piek en we volgden hun advies graag op. We maakten het onszelf echter niet al te moeilijk. We startten vandaag waar we gisteren geëindigd waren: bij de Col dei Rossi. We namen dus weer de lift naar boven naar dit punt. Vanaf hier liepen we in ongeveer een half uur naar Passo Pordoi waar we de lift namen naar Sass Pordoi (2950 m). Het uitzicht was hier al fantastisch! We liepen vanaf Sass Pordoi naar Piz Boè en Rifugio Cappanna Fassa, de hut die op deze top staat. Dit was eerst ongeveer 100 hoogtemeters dalen en vervolgens 300 hoogtemeters steil omhoog over een lastig begaanbaar pad met veel sneeuw en rotsen. Op de moeilijke stukken waren echter wel kabels gespannen, zodat we ons konden vasthouden. We deden rustig aan en kwamen na ongeveer 1,5 uur aan bij de hut. Het uitzicht was adembenemend! Het was jammer dat het erg druk was op het pad en op de top, maar het was de beklimming zeker waard. Het was weer een prachtige zonnige dag en we genoten op de top een half uurtje van het mooie uitzicht en van onze lunch, voordat we weer terugliepen naar de lift: 300 meter steil naar beneden en daarna 100 meter omhoog. Ook hier deden we ongeveer 1,5 uur over. Paul deed rustig aan vandaag. Hij had last van hoofdpijn en duizeligheid het laatste stuk terug naar de lift. Eenmaal weer afgedaald naar Sass Pordoi waren zijn klachten meteen een stuk minder. Waarschijnlijk dus lichte hoogteziekteverschijnselen. Van Sass Pordoi liepen we in iets meer dan een half uur terug naar Pecol, waar we de lift terug namen naar Canazei. Ook hier liep Paul rustig aan. Dit keer echter met een grote grijns op zijn gezicht, omdat hij kon kijken naar heel veel motoren die hier in de bergen rijden. :-)
Ondanks de drukte hadden we vandaag een fantastische dag in de Dolomieten!