Selfoss – Keflavik - Reisverslag uit Keflavik, IJsland van Anke en Paul - WaarBenJij.nu Selfoss – Keflavik - Reisverslag uit Keflavik, IJsland van Anke en Paul - WaarBenJij.nu

Door: Anke

Blijf op de hoogte en volg Anke en Paul

11 Juli 2014 | IJsland, Keflavik

Vrijdag 11 juli 2014
Selfoss – Keflavik
Het bleef gisterenmiddag en gisterenavond regenen. Niet een beetje, het kwam echt met bakken uit de lucht. In de stromende regen reden we naar Selfoss en aten bij een Thais restaurant. Erg lekker!

We hoopten dat het weer vanochtend beter zou zijn, maar helaas. Het regende nog steeds en niet zo zachtjes ook. De lucht was grijs, zo ver als we konden kijken. We hadden het plan om een mooie wandeling te maken in het kleurrijke warme-bronnengebied bij Hveragerđi, maar het weer was echt te slecht. We zouden al doorweekt zijn voordat we de parkeerplaats af waren. We reden verder naar Raufarhólshellir, een lavagrot van meer dan een kilometer lang. We vonden de ingang en klauterden een stuk door deze prachtige grot. In het eerste stuk zaten nog grote openingen in de bovenkant van de grot, zodat we genoeg licht hadden (en nat werden). Op de bodem van de grot lagen allemaal grote rotsblokken en het was dus nog best lastig om door de grot te lopen. Het was meer klimmen en klauteren dan lopen. Verder in de grot gebruikten we Pauls WakaWaka en de zaklamp van mijn telefoon om te kunnen zien waar we liepen. We gingen niet heel ver, maar het was erg leuk om de grot te bekijken. Hij was behoorlijk groot en hoog. Toen we weer naar buiten kwamen regende het nog steeds net zo hard. Er waren nog genoeg prachtige dingen te zien in de omgeving, maar allemaal buiten. Geen optie nu dus. We lazen in de reisgids over de vulkaan Thríhnúkagígur. Je zou met een lift kunnen afdalen tot in de magmakamer. Dat leek ons wel gaaf! We reden de weg erheen, maar konden het niet vinden. Helaas. Dan toch maar door naar Blue Lagoon. Net als onze toeristische bezienswaardigheden van gisteren is ook Blue Lagoon iets wat je echt niet kan overslaan als je op IJsland bent. Je wordt er toch nat dus een beetje regen erbij maakt dan niet zoveel uit, vonden we.
Blue Lagoon bleek een verrassend leuke ervaring! Het is een soort buitenzwembad en spa, verwarmd met water van natuurlijke bronnen. Het water is zout en bevat allerlei bestanddelen die heel goed voor je huid zouden zijn. We namen een silicium-masker (volgens de verhalen zou dit heel goed werken tegen huidveroudering; als ik er over twintig jaar nog steeds uitzie als 30 dan weten jullie dus hoe dat komt…) en we zaten een tijdje in het stoombad. Er was zelfs een bar ín het water! Alles was super luxe en heel goed geregeld (betalen en je kluisje openen en sluiten deed je bijvoorbeeld met een chip aan een armbandje). Het water was heerlijk warm en we bleven de hele middag. Na een uur stopte de regen en het laatste half uurtje brak zelfs de zon nog even door! Het was heerlijk ontspannen en we genoten erg van het vakantiegevoel hier.
Toen we helemaal warm en schoon waren reden we nog een half uurtje naar ons laatste hotel in Keflavik, vlakbij de luchthaven. We vliegen morgen om 7.50 uur al. Onze vakantie zit er weer op.

Met 4000 km op de teller van de auto kijken we terug op een mooie vakantie! IJsland is een fantastisch land met heel mooie ruige natuur, véééél watervallen, mooie kleurrijke bergen, vulkanen, warme badjes zomaar midden in de natuur, kraters, kokende modderpoelen met zwavelgeur, gletsjers, lavavelden, kloven, veel vogels, rotsen, veel rust en ruimte, geisers, schapen, papegaaiduikers, skyr, heerlijke vis, vieze haai, free wifi (eerste levensbehoefte ;-)), vriendelijke mensen, zon, mooie donkere dreigende wolken en….als enige minpuntje…iets te veel regen. Door de regen was het niet onze beste vakantie ooit, maar we hebben wel genoten van dit prachtige land en kijken terug op weer een heel mooie reis!