Akureyri – Mývatn/Húsavík - Reisverslag uit Reykjahlíð, IJsland van Anke en Paul - WaarBenJij.nu Akureyri – Mývatn/Húsavík - Reisverslag uit Reykjahlíð, IJsland van Anke en Paul - WaarBenJij.nu

Akureyri – Mývatn/Húsavík

Door: Anke

Blijf op de hoogte en volg Anke en Paul

30 Juni 2014 | IJsland, Reykjahlíð

Maandag 30 juni 2014
Akureyri – Mývatn/Húsavík
Vandaag hoefden we niet zo ver te rijden. Het was nog ongeveer een uur van Akureyri naar Mývatn. Onderweg brachten we nog een bezoek aan de Godafoss. Een prachtige waterval. Helaas ligt hij wel aan de rondweg 1 die iedereen rijdt en is hij heel beroemd. Het was dus erg druk bij de waterval. Het heeft toch meer charme als je een uur wandelt en zonder andere mensen om je heen bij een mooie waterval aankomt. We bleven niet zo lang en waren rond het middaguur al op ons overnachtingsadres. We blijven hier vier nachten omdat in de omgeving van het meer Mývatn heel veel moois te zien is. Helaas zitten we nog wel zo’n drie kwartier rijden van het meer af, maar we hebben weer een mooie ‘cabin’. We reden meteen maar door naar Mývatn. We willen namelijk morgen graag een excursie maken naar de vulkaan Askja en dat kan niet met onze huurauto. Je moet door diep water en door sneeuw heen. Bij de toeristeninformatie boekten we een dagexcursie en we brachten meteen een bezoek aan de supermarkt ernaast. Helaas zagen we ook een waarschuwing hangen dat er voor woensdag zeer slecht weer verwacht wordt (veel regen en storm). Het ziet er dus helaas naar uit dat we overmorgen niet veel kunnen doen. We hebben wel pech, want het is de afgelopen tijd hier juist heel droog geweest (daarom ligt er nog zoveel sneeuw richting Askja).
We kochten meteen ook toegangskaartjes voor Jardbödin (Mývatn Baths) en reden daarheen. Het was heerlijk warm water in dit natuurlijk verwarmde zwembad en het uitzicht was erg goed. We bleven er ruim een uur en kwamen helemaal tot rust.
Vanwege de slechte weersverwachtingen voor woensdag besloten we daarna ook nog een bezoek te brengen aan Hverfjall, een grote explosiekrater (140 meter hoog). We beklommen hem en liepen de hele ronde over de kraterrand. Het waaide heel hard bovenop, maar het uitzicht was fantastisch! De krater is zo groot dat we pas anderhalf uur later weer beneden stonden. We reden terug naar onze slaapplaats. Een beetje ver van het meer, maar het fijne is wel weer dat we een eigen keukentje hebben. We aten vanavond dan ook zelfgemaakte macaroni. Een simpel hoofdgerecht in een restaurant kost hier 20-30 euro. Vier avonden zelf koken bespaart dus veel geld en bovendien vinden we het ook wel prettig om een keer wat anders te eten.
Vanavond gaan we vroeg slapen, want morgen wordt een lange dag!