Hobbiton (Waitomo Caves – Waihi Beach) - Reisverslag uit Waihi Beach, Nieuw Zeeland van Anke en Paul - WaarBenJij.nu Hobbiton (Waitomo Caves – Waihi Beach) - Reisverslag uit Waihi Beach, Nieuw Zeeland van Anke en Paul - WaarBenJij.nu

Hobbiton (Waitomo Caves – Waihi Beach)

Door: Anke

Blijf op de hoogte en volg Anke en Paul

13 December 2012 | Nieuw Zeeland, Waihi Beach

Onze laatste vakantiedag begon met een ritje van ongeveer 1,5 uur naar Matamata. Daar is namelijk de filmset van de Lord of the Rings en de Hobbit. We hadden in Nederland al bedacht dat we daar graag heen wilde. We hadden er alleen niet al te hoge verwachtingen van, want de gids in de grotten gisteren gaf aan dat hij veel mensen gesproken had die het het geld niet waard vonden. We besloten toch te gaan. Om 11.00 uur kwamen we aan op de schapenboerderij waar het restaurant van 'The Shire' was. Uiteraard kon je hier je 2nd Breakfast bestellen. Vanaf deze plek stapten we in een bus die ons ongeveer anderhalve kilometer verder bracht naar Hobbiton. De weg erheen was speciaal aangelegd door het leger voor de opnames van de films. De rondleiding was veel leuker dan we verwacht hadden. Het bleken niet een paar huisjes in een heuvel te zijn, maar een compleet dorp dat helemaal gebouwd is voor de films. De sfeer was heel rustgevend. Het was in alles een idyllisch dorpje. Alsof je terug in de tijd was. Het was prachtig om te zien hoeveel aandacht er besteed was aan details. Er was zelfs met houtsnippers en yoghurt een prutje op de hekken gesmeerd dat leek op mos. Net echt! Ook hadden ze een complete boom nagebouwd boven het huis van Bilbo. De blaadjes waren blaadje voor blaadje geschilderd en aan de boom gelijmd. In het werkelijke landschap stonden appelbomen, maar volgens het boek moesten het pruimenbomen zijn. Peter Jackson heeft vervolgens alle blaadjes van de appelbomen laten halen en er blaadjes van pruimenbomen op laten plakken en natuurlijk ook de vruchten laten vervangen. Ze lieten zelfs elke dag iemand de was ophangen en weer afhalen, zodat er echt voetstappen naar de waslijn liepen. Wat een werk voor een paar minuten film! Het was ook leuk om te horen hoe je als kijker voor de gek wordt gehouden. In de film kijken ze bijvoorbeeld naar de zonsondergang vanuit het dorp. Omdat de zon aan de andere kant van de berg onder gaat, hebben ze een zonsopgang gefilmd en omgekeerd afgespeeld. De huisjes waren er ook in verschillende formaten, zodat de Hobbits klein leken en de gewone mensen groot. Zelfs in de tuin stonden bewust hogere bloemen, zodat de Hobbits kleiner leken in de film. In de pub (die ook helemaal in stijl was) kregen we nog een beker bier aan het einde van de rondleiding.

Na nog ongeveer 1,5 uur rijden staan we nu op een camping in Waihi Beach. We zochten eigenlijk vooral een overnachtingsplaats iets meer richting Auckland, omdat we daar morgen onze camper in moeten leveren, maar het blijkt ook nog eens een heerlijke plek te zijn hier. We staan weer op een steenworp afstand van het strand en hebben net een mooie strandwandeling gemaakt. Lekker met onze voeten in de branding, want het is weer heerlijk zonnig weer. Ik zit nu buiten met uitzicht op zee dit verhaaltje te typen. Nog heel even genieten, want morgen rijden we naar Auckland, leveren de camper in en dan stappen we morgenavond weer in het vliegtuig naar huis.
Als we morgen in Auckland zijn hebben we 3975 km op de teller en kunnen we terugkijken op een erg mooie reis! We hebben heel veel leuke dingen gedaan, veel verschillende prachtige landschappen gezien, heerlijk genoten van de zon en lekker uitgerust. Het was geweldig!