Waitomo Caves - Reisverslag uit Waitomo Caves, Nieuw Zeeland van Anke en Paul - WaarBenJij.nu Waitomo Caves - Reisverslag uit Waitomo Caves, Nieuw Zeeland van Anke en Paul - WaarBenJij.nu

Waitomo Caves

12 December 2012 | Nieuw Zeeland, Waitomo Caves

We hadden vandaag opnieuw een heerlijke vakantiedag. Rond half negen reden we van de camping naar Kiwi Cave Rafting, ongeveer 7 km verderop voor onze 'adventure tour' in de grotten. We hadden deze organisatie gekozen omdat ze werken met kleine groepjes en dat leek ons wel prettig. We waren inderdaad maar met drie andere toeristen en een gids. Ook waren ze de goedkoopste en ook dat was te merken. Alle spullen die ze gebruikten waren erg oud, maar dat maakte ons niet zoveel uit. We reden in een busje (dat duidelijk zijn beste tijd gehad had) in ongeveer een kwartiertje naar een schapenwei. Daar stonden een paar verroeste containers die dienden als omkleedruimte en opbergkasten. We kregen een (oude) wetsuit aan en klimspullen mee.
Ons 'avontuur' begon een klein eindje verderop in hetzelfde weiland. Als je boven stond, kon je het je bijna niet voorstellen, maar ineens was daar in die wei de opening naar de grotten. Om er in te komen moesten we 27 meter abseilen. Dat was erg leuk! In andere vakanties was het vaak de gids die je liet zakken, maar nu mochten we helemaal zelf abseilen en dus ook zelf de snelheid bepalen. 27 meter lager stonden we tot onze knieën in het water in een grot. We liepen een eindje door het water de grot in. Soms kwam het water tot je middel, maar in andere stukken was het veel ondieper. Er zwommen ook vissen. We zagen een heel grote aal. Het was een mooi beest en hij was duidelijk gewend aan mensen. Je kon hem zelfs aaien. Op een droog stukje gingen we zitten en doofden we de lampjes op onze helmen. Wat we boven ons zagen was fantastisch! Het was een sterrenhemel van gloeiwomen. Nog heel veel meer dan we in Te Anau hadden gezien. Super mooi! Hoe meer onze ogen wenden aan het donker, hoe meer gloeiwormen we zagen. Nadat de gids wat lawaai maakte, gingen ze zelfs nog meer gloeien. Op een band dreven we vervolgens naar een ander deel van de grot. Om nog meer gloeiwormen te zien, hadden we onze lichtjes uit. Het was erg mooi en rustgevend om daar zo in het donker te drijven. Het enige licht dat er was, kwam van de wormen. Onze gids had vervolgens nog een aantal uitdagingen voor ons. We kropen door openingen die maar net groot genoeg waren om doorheen te kunnen. Het was leuk om te klimmen en klauteren door de smalle gangetjes. Om de grot weer uit te komen, moesten we uiteraard weer naar boven waar we naar beneden waren gekomen. Dat was dus een flinke klim tegen een steile rotswand op. Uiteraard zaten we voor de zekerheid wel aan een touw vast. Terug in de office kregen we nog een warme kop soep, terwijl we foto's keken. We vonden het allebei erg leuk om te doen! (We hebben een cd gekocht met foto's maar die kan ik niet op deze laptop zetten. Als jullie een idee willen hebben hoe dit eruit ziet, kan je kijken op www.facebook.com/kiwicaveraftingnz (of binnen Facebook zoeken naar Kiwi Cave Rafting). Er staat ook een foto van ons op.)

Het was weer heerlijk weer vandaag en we aten lekker buiten op de camping onze lunch. Er was minder wind dan gisteren en het was ook warmer. Ik had weer zin om een rondje te gaan hardlopen en trok dus weer m'n loopschoenen aan. Dat was dit keer een minder groot succes. Ik had een wandelpad gevonden op de kaart en wilde dat gaan lopen. Het pad bleek alleen niet zo geschikt te zijn voor hardlopen. Het was prachtig, maar ook smal, kronkelig en heuvelachtig. Er zaten veel bruggetjes en trappen in en soms moest ik over een hekken heen. Ook was het terrein heel ongelijk met veel rotsen en hobbelig weiland. Na ongeveer 2,5 kilometer hield het pad op en kon ik niet meer vinden waar het heen ging. Ik moest dus terug en ging maar verder over de weg. Ook dat was niet zo'n succes want die liep een paar kilometer behoorlijk omhoog. Het was eigenlijk ook veel te warm in de volle zon. Op de terugweg koos ik dus toch maar weer voor de schaduw in het bos over het wandelpad. Het was dus een erg zware training vandaag, maar ja...wel goed voor de conditie natuurlijk.
Paul voerde in de tussentijd oud brood aan de mussen op de camping en kreeg steeds meer vriendjes. Hij maakte mooie foto's van de vogels.

We staan nu weer op dezelfde camping als gisteren. Morgen nog één dagje vakantie in Nieuw-Zeeland en vrijdag vliegen we alweer terug naar het koude Nederland. Wat gaan zo'n vakantie toch altijd snel voorbij. Morgen nog maar even extra genieten van de zon...