Taranaki Waterval (Rotorua – Whakapapa village) - Reisverslag uit Whakapapa Village, Nieuw Zeeland van Anke en Paul - WaarBenJij.nu Taranaki Waterval (Rotorua – Whakapapa village) - Reisverslag uit Whakapapa Village, Nieuw Zeeland van Anke en Paul - WaarBenJij.nu

Taranaki Waterval (Rotorua – Whakapapa village)

Door: Anke

Blijf op de hoogte en volg Anke en Paul

09 December 2012 | Nieuw Zeeland, Whakapapa Village

We twijfelden gisterenavond of we vroeg op zouden staan en in een keer naar Tongariro NP zouden rijden om de crossing vandaag te lopen of dat we vandaag zouden gebruiken om erheen te rijden en de crossing maandag zouden lopen. Aangezien het nog bijna 200 km rijden was en we de tijd hebben om het rustig aan te doen, besloten we toch maar om vandaag te rijden en morgen te lopen. De weersverwachting voor morgen is ook goed hebben we gezien.

We begonnen vanochtend dus rustig aan, want voor een hele dag is 200 km weer niet zoveel. Ik stond wat eerder op om een rondje te gaan hardlopen. Ik vond weer een mooie route en het was prachtig zonnig weer. Dat was dus weer een prettige start van de dag. Terwijl ik een douche nam zorgde Paul alvast voor aanvulling van water en lozen van afvalwater. We moesten namelijk om tien uur de camping af zijn en dat haalden we op deze manier precies. Een ontbijt hadden we alleen nog niet gehad. Bij mijn rondje hardlopen had ik het Lake Rotorua 'gevonden' en ik had een mooi plekje gezien om de camper even te parkeren aan het meer. We zetten onze tafel en stoeltjes buiten en aten op deze prachtige plek een heerlijk ontbijtje. (Vers brood met aardbeien! Lekker!) Het was precies de juiste temperatuur om zonder jas buiten in de zon te zitten en het uitzicht was geweldig! We kregen gezelschap van een grote groep meeuwen, die ook hoopten op een lekker ontbijtje, maar verder was het heerlijk rustig. We hadden gewoon geen zin meer om op te staan. Pas om half twaalf stapten we weer in de camper en reden verder richting Tongariro. We kwamen weer langs Lake Taupo. De vorige keer dat we er waren was het bewolkt, maar nu scheen de zon en konden we de bergtoppen achter het meer zien. We stopten dus toch maar even bij het meer voor een foto en weer even genieten van de zon. Rond half drie kwamen we aan in Whakapapa village, onze plaats van bestemming voor vandaag. We brachten eerst een bezoek aan het visitor centre om nog wat beter voorbereid te zijn op onze hike van morgen. We lazen er over de gevaren van een vulkanisch gebied, over risico op plotselinge weersomslag en over wat je allemaal mee moet nemen. Vrij logisch allemaal, maar het kan nooit kwaad om goed voorbereid te zijn. (Gelukkig voor bezorgde moeders en oma hebben we hier geen internet en lezen jullie dit dus pas als we weer veilig terug zijn.) We sloegen nog wat Mars, Twix, KitKat, chocolade en ander verantwoord voedsel in voor tijdens de beklimming en meldden ons vervolgens bij de camping tegenover het visitor centre. Het is de mooiste camping tot nu toe. Het is hier bosrijk en tussen twee campingplekken zit telkens een strookje bos. Het doet ons denken aan de campings in Canada. Achter onze camper stroomt een eindje verder naar beneden een bergriviertje. Een heerlijke plek. Het is hier een typische outdoorsport-camping met veel backpackers en stoere bergbeklimmers met trekkerstentjes. Wij vallen nogal uit de toon met onze grote camper, maar we voelen ons wel thuis tussen de sportieve mensen. De sfeer is goed.

Vlak bij de camping begint een wandelpad naar de Taranaki Waterfall en dat leek ons nog een mooie wandeling voor deze middag. Het was iets minder dan een uur wandelen naar de waterval. Het landschap is ongelofelijk mooi. We liepen over een kronkelpaadje door een glooiende vallei met lage struikjes met een prachtig uitzicht op Mount Ngauruhoe (Mount Doom). Dat is echt een vulkaan zoals je je een vulkaan voorstelt. Een kegelvorm met afgevlakte top en gladde steile wanden. Erg mooi! Het pad ging vervolgens een eindje door het bos langs het bergriviertje en weer over wat meer open terrein met meer hoogteverschil. Halverwege hielden we even pauze aan het riviertje met mooi uitzicht op Mt Ruapehu. Ook een vulkaan (die in 1995 nog uitgebarsten is). Paul speelde wat met zijn camera voor mooie foto's en ik genoot van de zon en het landschap op een grote steen die lekker warm was van de zon. Na weer een uurtje wandelen was ons rondje compleet en waren we weer terug op de camping. Het was (een beetje onverwacht) een van de betere vakantiedagen vandaag!