San Francisco - Reisverslag uit San Francisco, Verenigde Staten van Anke en Paul - WaarBenJij.nu San Francisco - Reisverslag uit San Francisco, Verenigde Staten van Anke en Paul - WaarBenJij.nu

San Francisco

Door: Anke

Blijf op de hoogte en volg Anke en Paul

07 Juni 2013 | Verenigde Staten, San Francisco

Onze vakantie begon een beetje anders dan gepland. Ik had donderdagavond bedacht hoe laat we moesten vertrekken om de trein te halen, maar was vergeten er rekening mee te houden dat we ook nog tien minuten zouden moeten lopen van het ziekenhuis naar het station. Eenmaal in Tiel besloten we dus maar met de auto door te rijden naar Schiphol. Het vliegtuig haalden we gelukkig wel zonder problemen. We hadden een prima vlucht met als enige minpunt dat we bij het uitstappen in San Francisco anderhalf uur (!) in de rij hebben gestaan om door de douane te komen. Dat was minder.

Rond 14.00 uur lokale tijd kwamen we uiteindelijk aan in ons hotel. We dropten alleen onze spullen en gingen de stad in. Het is hier (net als in Nederland) heerlijk weer. Ongeveer 23 graden en zonnig. We hadden bedacht dat we wel een stukje met de 'cable car' (soort treintje dat hier door de stad rijdt) mee konden gaan. Helaas was het erg druk bij de halte. Toch maar wandelen dan. Na ongeveer een uurtje wandelen door de stad kwamen we aan bij Pier 39. Het sfeertje was er gezellig. We maakten foto's van Alcatraz (dat dichter bij de kust ligt dan ik dacht), van een groot zeeschip en natuurlijk van de zeeleeuwen die daar altijd liggen. De Pier zelf is een winkelstraat met een draaimolen in het midden en veel restaurantjes en souvenirwinkeltjes eromheen. Veel commercie en kitch en erg Amerikaans, maar daardoor juist ook weer leuk. Het deed me denken aan een pretpark.
We aten een pizza in een van de restaurantjes met prachtig uitzicht op de baai. Hoewel we een kleine besteld hadden, was het moeilijk om hem op te krijgen. Dat noemen ze dan klein! De vooroordelen over de portiegrootte hier kloppen in ieder geval. We kregen ook ieder een liter drinken. Ook een beetje veel.
Na het eten wandelden we naar Pier 33 waar de boten naar Alcatraz vertrekken. We hadden in Nederland al een kaartje geboekt. Gelukkig maar, want het was al een week uitverkocht voor deze dag. Nogal slaperig wachtten we op de boot (het was lokale tijd 18.00 uur, maar dat is in Nederland dus 3 uur 's nachts). We hadden weinig puf om de informatiebordjes die er stonden nog te lezen en de maquette te bekijken. Eenmaal op de boot werden we wel weer een beetje wakker. Het uitzicht op de stad vanaf de boot was erg mooi! Helaas was de Golden Gate Bridge niet zichtbaar door de mist en ook op het eiland Alcatraz zelf hing nevel. Een gids vertelde ons over het eiland. Ik dacht dat het alleen een gevangenis was, maar het personeel met hun gezinnen woonden ook op dit eiland. Er staan dus ook gewoon huizen. In het cellencomplex volgden we een audiotour. Die was er zelfs in het Nederlands. Het was erg indrukwekkend om te zien hoe klein de cellen waren en te horen hoe slecht de omstandigheden zijn geweest voor de gevangenen daar. Na een uur of twee namen we de boot weer terug. We hadden geluk dat de mist intussen was opgetrokken en we de brug nu wel konden bewonderen. Toch leuk, want het is wel jammer als je in San Francisco bent geweest en de Golden Gate Bridge niet gezien hebt. Zin om terug te wandelen hadden we niet meer en we namen dus een taxi terug naar het hotel. Hoewel het lokale tijd pas half tien was, wilden we alleen nog maar douchen en slapen. Voor ons gevoel was het natuurlijk gewoon half zeven 's ochtends. Het tijdsverschil blijft altijd lastig, maar we hebben een mooie eerste vakantiedag om op terug te kijken!

• 08 Juni 2013 - 18:45

Gerrie:

Hoi Anke en Paul,
    Fijn dat we weer op de hoogte gehouden worden door jullie prettig geschreven verslagen.
    Ik ken Alcatraz alleen uit het puzzelboekje.Dat is pas echt een gevangenis,zeg!!
    Veel plezier en tot de volgende mail.
    Groetjes van mama
    P.S. Wij gaan zo hooien :- D

• 08 Juni 2013 - 19:07

Joke:

Klinkt als een drukke dag, zo met een jetlag.
    Ik heb in New York toen onderweg naar San Diego 2.5 uur voor de douane in de rij gestaan. Met drie uur overstaptijd was dat al helemaal geen pretje. Blijft toch lastig om de VS in te komen...
    Ben benieuwd naar de rest van jullie avonturen!
    Joke

• 09 Juni 2013 - 21:56

Irma:

Anke en Paul,

Klinkt nu al geweldig en jullie hebben nog zoveel tijd voor de boeg :-). Geniet ervan! Ga ik morgen ook doen met Paranice, Soarian etc ;-(

• 10 Juni 2013 - 19:09

Rian:

Ha Anke en Paul, erg leuk om te lezen. Intussen zijn jullie volgens mij al vertrokken uit Frisco. Inderdaad everything is big. Zelfs de molshopen zijn big. Geniet ervan. En tip: misschien kun je nog ergens een fiets huren. Lijkt onbegonnen werk in het grote Amerika maar een heel mooie manier van beleven. Anyhow, lots of fun.

• 11 Juni 2013 - 01:34

Anke En Paul :

Bedankt voor jullie reacties! Leuk!

• 11 Juni 2013 - 23:08

Astrid:

Jullie reisverslag gevonden en al prachtige foto's bekeken, geniet ervan!
    Grtjs Astrid