Kjeragbolten - Reisverslag uit Rysstad, Noorwegen van Anke en Paul - WaarBenJij.nu Kjeragbolten - Reisverslag uit Rysstad, Noorwegen van Anke en Paul - WaarBenJij.nu

Kjeragbolten

Door: Anke

Blijf op de hoogte en volg Anke en Paul

07 Juli 2015 | Noorwegen, Rysstad

maandag 6 juli 2015
Røldal - Rysstad
Volgens de voorspelling zou het vandaag slecht weer worden. Er werd 25 mm regen voorspeld en geen zon. Nooit fijn op vakantie, maar qua timing niet zo slecht. We wilden deze dag toch gebruiken om verder te reizen en uit te rusten. We sliepen lekker uit. Het regende inderdaad behoorlijk hard toen we wakker werden en ook een groot deel van de nacht voor zover we dat meekregen, want we hadden goed geslapen. We hebben het hier in Noorwegen trouwens nog niet donker gezien. Als we rond 23.00 uur gaan slapen is het nog helemaal licht. Soms hebben we niet eens in de gaten dat het al zo laat is. En als we ’s morgens opstaan is het ook al lang weer licht. Het is maar ongeveer vijf uur per nacht donker hier.
We reden vandaag van Røldal naar Rysstad. Een stuk dat we nog niet eerder gereden hadden. Ook hier was het landschap, ondanks de regen, prachtig. Het leuke van Noorwegen is dat het echt overal mooi is. Een voordeel ten opzichte van bijvoorbeeld de VS waar je vaak een lange dag door het niets rijdt tot je weer bij een ander nationaal park bent. We waren al om 14.00 uur bij de plek waar we ongeveer wilden overnachten en vonden al snel een camping op een mooie plek. We lazen een boek en vermaakten ons met internet. Lekker uitrusten van de lange dag van gisteren dus. In de loop van de middag klaarde het, tegen onze verwachting in, toch nog op. Het is tien graden koeler dan de laatste dagen en er staat meer wind, maar met een jas of vest aan is het toch nog erg lekker buiten in de zon.

dinsdag 7 juli 2015
Kjeragbolten
De reden dat we in Rysstad zijn, is dat we graag nog de Kjeragbolten wilden zien. In Nomeland, vlakbij Rysstad, zit de afslag richting Lysebotn. Op internet hadden we gevonden dat de wandelroute naar de Kjeragbolten start bij restaurant Øygardstøl, 7,5 kilometer voor Lysebotn. Volgens die site was het een wandelroute van zes uur retour. Veel minder ver dus dan naar de Trolltunga, maar volgens het weerbericht nam de kans op regen in de loop van de middag toe en we hadden onze wekker dus toch weer om 6.00 uur gezet in de hoop het slechte weer voor te zijn. We reden om 7.00 uur de camping af. Het was nog maar 70 kilometer naar het startpunt, maar we deden er bijna twee uur over om er te komen. De weg was smal en kronkelig, maar de omgeving was wel heel mooi. Helaas kwamen er wel steeds meer wolken. De wolken hingen ook best laag. Op de hoogste punten van de weg (rond de 1000 meter) reden we al in flarden mist. We waren dus wat onzeker of het zicht goed genoeg zou zijn voor onze wandeltocht. Al na een half uurtje wandelen, zagen we echter een stukje blauwe lucht en leken de wolken wat weg te trekken. We kregen er zelfs een waterig zonnetje bij. De route was niet heel moeilijk en liep van 640 meter drie keer over een topje (825 meter, 890 meter en 1020 meter) met telkens weer wat dalen ertussen tot het eindpunt bij de Kjeragbolten op 984 meter. We liepen bijna de hele weg over een rotsplateau. Op de vlakke stukken en naar beneden was dat makkelijk, maar naar boven hadden we soms weinig grip. Al na twee uur bereikten we ons doel. We zijn inmiddels wel gewend dat we sneller lopen dan de borden aangeven dus dat hadden we ook wel verwacht. We hadden geen mist onderweg en dus overal mooi uitzicht. Dat viel niet tegen!
De Kjeragbolten bleek inderdaad een indrukwekkende steen te zijn. De diepte eronder was enorm (namelijk 984 meter tot de fjord). Het was grappig om te zien hoe moeilijk sommige mensen deden om erop te gaan staan. Wij vonden dat niet heel eng, want hij was nog ruimschoots groot genoeg om er niet af te vallen.
Het uitzicht achter de Kjeragbolten bleek eigenlijk nog indrukwekkender te zijn dan de steen zelf. Een enorme kaarsrechte rotswand met een waterval! Ook ruim duizend meter hoog dus! Wauw!
We aten onze lunch tot we het koud kregen van het zitten en liepen weer terug (nu pas begon het drukker te worden op het pad). De lage wolken waren inmiddels helemaal verdwenen. De zon zat nog achter de hogere wolken, maar het zicht was nu nog beter dan op de heenweg.
De terugweg in de camper weer naar de camping in Rysstad was lastiger. Het was nu veel drukker en de weg was maar één rijstrook breed. We moesten dus telkens in parkeerhaventjes uitwijken voor de tegenliggers.
Na een douche zitten we nu in het hotel dat bij de camping hoort. We krijgen gratis thee en koekjes hier. Het regent inmiddels. Het was dus goed dat we op tijd vertrokken zijn.
Het was weer een mooie vakantiedag om op terug te kijken. Helaas wel onze laatste activiteit in Noorwegen. Morgen rijden we nog de 140 kilometer vanaf hier naar Kristiansand om eind van de middag de boot weer terug te nemen naar Hirtshals. We hebben dan donderdag nog de tijd om van Hirtshals naar huis te rijden. Vrijdagochtend moet de camper weer worden ingeleverd in Barneveld.

We kijken terug op een heerlijke vakantie! Noorwegen heeft mijn verwachtingen ver overtroffen. We hebben genoten van het fantastische landschap en van (uitzonderlijk) veel zon en warmte! Als we straks terug zijn in Kristiansand hebben we 1800 kilometer door Noorwegen gereden met de camper (en nog 2x 944 kilometer voor de heen- en de terugreis). Ik heb hier ook 98 kilometer gefietst, 30 kilometer hardgelopen en we hebben 32 uur in de bergen gewandeld. Daarnaast nog drie musea bezocht en twee dikke boeken gelezen. Het was een topvakantie!