File, Noorwegen! (zuidkust), Preikestolen - Reisverslag uit Stavanger, Noorwegen van Anke en Paul - WaarBenJij.nu File, Noorwegen! (zuidkust), Preikestolen - Reisverslag uit Stavanger, Noorwegen van Anke en Paul - WaarBenJij.nu

File, Noorwegen! (zuidkust), Preikestolen

Door: Anke

Blijf op de hoogte en volg Anke en Paul

22 Juni 2015 | Noorwegen, Stavanger

Hierbij (op veler verzoek) dan toch maar weer mijn reisverslagje online!

zaterdag 20 juni 2015
File
Onze vakantie begon een beetje anders dan gepland. We laadden gisterenavond onze (weer lekker grote) camper vol met boodschappen voor een week (we blijven zuinige Hollanders) en vertrokken vanochtend om acht uur vanuit Altforst met als bestemming Hirtshals in het noorden van Denemarken. De eerste vier uur schoten we lekker op, maar net na onze lunch-en-chauffeurwissel-pauze vlak voor Hamburg reden we de file in. Er bleken wegwerkzaamheden te zijn aan een brug waardoor de hele snelweg afgesloten was en al het verkeer door Hamburg werd geleid. Uiteindelijk kostte ons dat drie uur (!) in de file. In die drie uur legden we ongeveer tien kilometer af. Dat hadden we op onze hardloopschoenen meer dan drie keer zo snel kunnen lopen… We vermaakten ons met muziek luisteren (Beth Hart en K’s Choice uiteraard!) en sloten zelfs een weddenschap af hoe laat we uit de file zouden zijn, maar het bleef een vervelende, lange en erg trage file. In plaats van in Hirtshals zitten we nu in Skanderborg, ongeveer 200 km ten zuiden van Hirtshals. We moeten morgenochtend dus nog iets verder rijden naar de boot dan gepland. Gelukkig hebben we wel een heel mooie camping gevonden hier. We wandelden net na het eten nog even door het bos naar het meer bij de camping. De prachtige omgeving zorgt ervoor dat we nu toch al een vakantiegevoel hebben!

zondag 21 juni 2015
Noorwegen! (zuidkust)
Gelukkig is het in Denemarken een stuk rustiger op de weg dan in Duitsland. We reden zonder problemen de het laatste stuk naar Hirtshals en waren ruim op tijd bij de boot die om 12.15 uur vertrok naar Kristiansand. De boottocht was zeker geen straf. Het was mooi weer en we zaten het grootste deel van de overtocht op het achterdek uit de wind en in de zon. We lazen een boek en genoten van het uitzicht en van de zon tot we de rotsachtige kust van Noorwegen drie uur later zagen opdoemen. Eenmaal weer in de camper sloegen we, zonder controle bij de douane, af richting het westen langs de kust. Ik had verwacht dat het zuiden van Noorwegen nog redelijk vlak zou zijn met landbouw (een beetje zoals Denemarken), maar het landschap was meteen al bijzonder mooi! Ruig, rotsachtig met fjorden, meren en veel bos. Prachtig! We zitten nu op een camping in Lyngdal. Onze camper staat op een mooie plek een paar meter van het water van de Rosfjord (wel heel veel kwallen hier, we gaan dus maar niet zwemmen). Het was na het eten nog lekker windstil en we maakten weer een mooie avondwandeling langs de fjord en naar een uitzichtpunt. We konden de hele fjord overzien vanaf dat punt. Prachtig!

maandag 22 juni 2015
Preikestolen
Als eindbestemming voor vandaag stond Jørpeland in het navigatiesysteem. Dat ligt maar 200 km van Lyngdal en we deden dan ook rustig aan vanochtend. Rond half elf waren we onderweg. Aangezien de TomTom nog op ‘Vermijd tolwegen’ stond, gingen we het eerste deel van de route niet over de snelweg (die hier ook al niet zo groot is), maar over een slingerend binnenweggetje. Het duurt wat langer, maar het was wel heel mooi! Eenmaal terug op de E39 reden we door lange tunnels en over mooie bruggen verder richting het westen. Het landschap werd steeds ruiger en bergachtiger. We aten onze lunch onderweg bij een meertje. Bij Lauvvik namen we de veerboot naar Oanes. De zon scheen uitbundig en het landschap was fantastisch. Het was dus een mooie oversteek. Al om kwart voor drie waren we bij de Preikestolen. De planning was om die morgen te gaan beklimmen, maar het was zonnig en volgens de borden twee uur naar de top en twee uur terug. We gokten dat we iets sneller zouden zijn dan de gemiddelde wandelaar en dat we het nog wel zouden redden. Onverwacht waren we dan ook om drie uur op weg naar een van de grootste toeristische attracties van Noorwegen: de Preikestolen! Het was een prachtige wandeling en we hadden onze conditie nog wat onderschat, want we stonden al na een uur boven. Helaas begon het net te regenen toen we boven waren, waardoor onze eerste indruk van het uitzicht een beetje grijs was. Gelukkig was het maar een bui en was het na vijf minuten weer droog. We konden dus toch nog genieten van het adembenemende uitzicht mét zon! De rots is 604 meter hoog. Ik heb nooit last van hoogtevrees, maar hier bleef ik toch maar weg van het randje. Ik vond het een erg indrukwekkende plek. (Zie foto’s op Facebook, want het is zo mooi dat ik het niet kan beschrijven!) Na drie kwartier genieten en foto’s maken op de top liepen we in de volle zon weer terug naar beneden. Het was eigenlijk zelfs te warm voor een lange broek. Eenmaal weer bij de camper reden we 3,5 km terug naar de camping die we op de heenweg al gezien hadden. We aten lekker buiten in de zon. Het is nu half negen, maar ik zit nog steeds zonder jas in de zon buiten. Het is nog rond de twintig graden. De buren zijn aan het barbecueën en badmintonnen en er heerst dus echte campingsfeer. Lekker genieten hier dus!

• 23 Juni 2015 - 10:30

Peter Willemsen:

Goed zo Anke! Toch een verslag. Super leuk om te lezen en het doet mij gelijk weer verlangen naar Noorwegen. Super mooi land hè! Geniet ervan!

Groetjes, Peter

• 23 Juni 2015 - 11:36

Gerrie:

Ik ben blij dat jullie al op de preikestolen zijn geweest. Ik vond het zo eng hoog, toen ik de foto's van Kees en Erna zag, dat ik al nachtmerries kreeg dat jullie te ver over het randje keken. ;-)