Gullfoss en Geysir - Reisverslag uit Selfoss, IJsland van Anke en Paul - WaarBenJij.nu Gullfoss en Geysir - Reisverslag uit Selfoss, IJsland van Anke en Paul - WaarBenJij.nu

Door: Anke

Blijf op de hoogte en volg Anke en Paul

10 Juli 2014 | IJsland, Selfoss

Donderdag 10 juli 2014
Gullfoss en Geysir
We kunnen natuurlijk niet naar huis zonder de bekendste bezienswaardigheden van IJsland te hebben gezien. Een dagje de ‘standaard-toerist’ uithangen stond dus voor vandaag op onze planning.
We vertrokken vanochtend al op tijd, omdat de voorspelling was dat het weer in de loop van de dag slechter zou worden. We reden eerst naar Gullfoss. Het was ongeveer een uur rijden naar deze mooie waterval. Hoewel we deze vakantie al zeker vijftig watervallen hebben gezien, was ik toch weer onder de indruk van deze grote waterval. Als het zonnig is, staat er vaak een regenboog, maar helaas was het bewolkt. Geen regenboog dus, maar wel een heel mooie waterval.
Ongeveer tien kilometer verderop stopten we bij de volgende toeristische attractie. Geysir is een geiser. Of eigenlijk dé geiser, want geisers heten geisers omdat ze genoemd zijn naar deze Geysir. Vroeger spoot hij vaak en hoog, maar helaas is hij om zeep geholpen (letterlijk; door er zeep in te gooien en zo een uitbarsting op te wekken ging hij uiteindelijk ‘dood’). Sinds een aardbeving in 2000 spuit hij weer, maar niet zo vaak en niet toen wij er waren. De Strokker, een geister die daarnaast ligt, spuit elke 4-8 minuten. Het was super mooi om dit te zien! We bleven zeker drie kwartier staan kijken. De uitbarstingen waren onregelmatig. Soms een hele tijd niet, dan weer drie achter elkaar. Niet te voorspellen en erg mooi om te zien. We hadden in Nieuw-Zeeland wel een geiser vanuit de verte gezien, maar dit was voor het eerst dat we er een van zo dichtbij zagen. Heel bijzonder!
We bekeken ook nog het kleine museum dat bij Geysir hoort en aten een kop soep in het restaurantje. Geysir en Gullfoss vormen, samen met Thingvellir (waar we onze eerste vakantiedag waren) de ‘Golden Circle’. Het zijn de meest bekende en meest bezochte bezienswaardigheden op IJsland. We snappen daardoor nu ook dat het toen in Thingvellir zo druk was.
Er is hier in de buurt nog wel meer te bekijken, maar we besloten toch terug te gaan naar het hotel. Het was bewolkt en miezerig toen we bij Geysir waren en het begon wat harder te regenen. Niet echt lekker weer voor een wandeling en watervallen hebben we voor het komende jaar wel weer genoeg gezien. De rest van de middag brachten we relaxt door met een boek in het restaurant van het hotel. Ze hebben hier een hoekje ingericht als gezellige huiskamer. Er is gratis thee (of koffie) met warme wafels (lekker!), tafeltennis en tafelvoetbal, een aantal zachte banken en een muziekje. Even niks is ook wel eens lekker. We rijden straks nog naar Selfoss om daar een restaurantje te zoeken.