Egilsstađir – Skaftafell - Reisverslag uit Skaftafell, IJsland van Anke en Paul - WaarBenJij.nu Egilsstađir – Skaftafell - Reisverslag uit Skaftafell, IJsland van Anke en Paul - WaarBenJij.nu

Egilsstađir – Skaftafell

Door: Anke

Blijf op de hoogte en volg Anke en Paul

06 Juli 2014 | IJsland, Skaftafell

Zaterdag 5 juli 2014
Egilsstađir – Höfn
Na een wat korter nachtje (het laatste deel van een boek is altijd verslavend (Khaled Hosseini – En uit de bergen kwam de echo; indrukwekkend boek!)) werden we opnieuw wakker met het gekletter van regen op het dak. Gelukkig waren we niet van plan in Egilsstađir te blijven. We namen de weg naar de kust en het werd al na een paar kilometer droog. We reden helemaal via de kustweg door de oostfjorden. Geweldig landschap! Tot nu toe vind ik het oosten van IJsland het mooiste! Het lijkt op de westfjorden, maar is wat bergachtiger, waardoor het nog mooier is. We hielden pauze in Djúpivogur, waar een mooie piramidevormige berg was naast de weg.
Een aantal kilometer verder bij Stafafell zou je mooi kunnen wandelen, maar helaas konden we het begin van het wandelpad niet vinden. De omgeving was wel super mooi!
We reden verder en hielden vlak voor Höfn (spreek uit ‘Hub’) nog even een pauze in het zonnetje op een mooie plek. Rond half vier kwamen we aan op ons overnachtingsadres. We werden in het Nederlands begroet (de eigenaresse had ooit een uitwisselingsproject in Nederland gedaan).
We reden meteen door naar Höfn en keken rond bij de toeristeninformatie, waar ze een film hadden over de gletsjer en in een loods vlakbij, waar een soort gratis visserstentoonstelling was (de loods was aan een kant open en er was verder niemand).
Al redelijk vroeg, zochten we een restaurantje. Höfn staat bekend om zijn kreeften en we aten vanavond dus kreeft (wel in onherkenbare vorm voor mij, want dat pellen vind ik maar niets…). Lekker!
In het restaurant hadden ze op de benedenverdieping een cafeetje met een grote televisie waar voetbal opstond. Hier konden we vanavond mooi de wedstrijd kijken! Het was pas 18.00 uur toen we gegeten hadden en we hadden dus nog twee uur voordat de wedstrijd zou beginnen. We keken wat rond in het stadje en genoten van de zon (eindelijk scheen ie weer een keer!) op een prachtige plek aan de rand van het stadje met uitzicht op het water en vier gletsjertongen. Er lag ook nog een oude boot op het droge in de haven. Ook leuk om te zien.
De rest van de avond keken we de bloedstollende wedstrijd van oranje. Er waren maar twee andere Nederlandse jongens, maar een Vlaams echtpaar leefde ook met ons mee.
Nog natrillend van de adrenaline stapten we om half 11 het cafeetje uit. We werden verrast door een prachtige regenboog aan de ene kant en een mooie oranje(!) ‘zonsondergang’ (de zon ging niet echt onder, maar wel achter de bergen) aan de andere kant. We liepen opnieuw naar de mooie plek langs het water om van de prachtige zonsondergang te genieten. Het was heerlijk windstil en erg mooi!
Helaas regende het weer toen we terugliepen, maar gelukkig zagen we vandaag de zon weer eens.

Zondag 6 juli 2014
Höfn – Skaftafell
Opnieuw een kort nachtje. Het was al vrij laat toen we gisteren terugkwamen na de wedstrijd en vanochtend ging al om half 7 onze wekker. Pfff…vroeg voor op de zondagochtend. Maar wel voor een goed doel! Om half 10 stonden we op de parkeerplaats waar een jeep ons zou komen ophalen voor een sneeuwscootertocht over de gletsjer! Reserveren hoefde niet van tevoren en inderdaad werden we om half 10 opgepikt. We reden een kronkelend weggetje naar boven door het prachtige landschap en stopten na een half uurtje bij de gletsjer. Daar werden we in een overall gehesen en gingen de gletsjer op! Het was heel gaaf om met hoge snelheid door het witte landschap de scheuren! We reden om de beurt. De ander kon achterop. Zo’n sneeuwscooter is nog best moeilijk recht te houden. Vooral als je door de sporen van je voorganger rijdt. Het scheelde soms weinig of we zouden omgekiept zijn, maar dat gebeurde gelukkig niet. We kregen van onze gids ook nog wat uitleg over de gletsjer (Vatnajökull). Het is de grootste gletsjer van Europa. Afgelopen winter viel er veel sneeuw (25 meter!). Na ongeveer een uur waren we weer terug bij de berghut (die was afgelopen winter bedolven onder 7 meter sneeuw; ze konden eroverheen rijden met de sneeuwscooters). We aten er soep met brood als lunch en werden met de jeep weer naar beneden gebracht. We reden daarna weer zelf verder naar het westen.
Jökulsárlón was ons volgende doel. Dit is een meer waarin ijsschotsen van de gletsjer richting zee drijven. Super mooi om te zien! Het was vooral bijzonder om het te zien opdoemen in het landschap. Langs de kust lagen mooie ijskristallen op het zwarte strand. We liepen wat rondom het meer en reden een klein stukje verder tot aan Fjallsárlón. Dat was een vergelijkbaar meer, maar minder beroemd (en dus minder druk). We vonden het eigenlijk minstens net zo mooi. Omdat het een kleiner meer is, kon je hier de achterliggende gletsjer veel beter zien. Prachtig!
Omdat we al vroeg opgestaan waren, waren we inmiddels wel moe. We reden dus naar ons hotel in Skaftafell. We hebben vandaag niet te klagen over het weer. Ik zit nu bij het hotel buiten in het gras dit stukje te typen en ik heb zelfs een korte broek aan! Lekker met blote voetjes in het gras. Het is heerlijk zonnig en ik begin me zelfs af te vragen of ik me niet in moet smeren om niet te verbranden. Bizar om eerst met een sneeuwscooter over een gletsjer te rijden en een ijsmeer te bezoeken en dan in je korte broek te genieten van de warme zon. Heerlijk zo’n vakantie!