Stađur – Akureyri - Reisverslag uit Akureyri, IJsland van Anke en Paul - WaarBenJij.nu Stađur – Akureyri - Reisverslag uit Akureyri, IJsland van Anke en Paul - WaarBenJij.nu

Stađur – Akureyri

29 Juni 2014 | IJsland, Akureyri

Zondag 29 juni 2014
Stađur – Akureyri
Voor het eerste hadden we gisteren een kamer met echt goede gordijnen. We waren moe van de lange dag en sliepen als een roos van gisterenavond 22.00 uur tot vanochtend 9.00 uur. We maakten er een echte zondagochtend van met een rustige start en waren maar net op tijd bij het ontbijt dat tot 10.00 uur was.
We hadden vandaag twee opties voor de route. De kortste weg was de 1 volgen, een iets langere route zou het zijn als we de weg rond het schiereiland zouden rijden (via Hofsós, Siglufjorđur en Dalvík). Na enige twijfel kozen we toch voor de kortste weg. Het landschap zou ongetwijfeld mooi zijn via het schiereiland, maar we hadden gisteren al veel kilometers gemaakt. Bovendien waren de dingen die je kon bezichtigen op de langere route vooral musea en dan kozen we liever voor een mooie kloof langs de korte route.
Onze eerste stop maakten we al vrij snel. Net voorbij Hvammstangi namen we de afslag en parkeerden de auto bij de Koluglúfur. Dit bleek een erg mooie kloof te zijn met daarnaast nog de Kolufossar-watervallen. Ik was echt onder de indruk van dit mooie landschap!
Zoals we al van plan waren bezochten we ook nog de kloof aan de rondweg 1 (Kotagil), ongeveer 10 km voorbij Silfrastađir. We reden eerst de parkeerplaats per ongeluk voorbij en keerden terug via een parallelweg. We moesten daar wel drie schapenhekken openen onderweg. Niet helemaal de bedoeling waarschijnlijk, maar het kon wel.
De kloof was super mooi! Het deed ons denken aan de kloof waar we in Zion in de USA doorheen gewaad waren. Nu volgden we het pad langs het water en de rotsen waren hier grijs in plaats van rood, maar het landschap was vergelijkbaar. De zon scheen ook nog eens uitbundig en we genoten erg van het mooie landschap en het lekkere weer. Er was verder niemand. Dat was wel een groot verschil met Zion…
We aten onze lunch in de zon langs het riviertje en gingen iets voor drie uur weer verder richting onze eindbestemming. Net voor 16.00 uur waren we op onze overnachtingsplaats. Dit keer een ‘cabin’ ongeveer 5 km voor Akureyri. Precies op tijd om Nederland – Mexico nog te kijken dus! (Het tijdsverschil is 2 uur met Nederland. Voor ons begon de wedstrijd dus om 16.00 uur.) Helaas bleken we nu net vandaag een overnachtingsplaats zónder televisie te hebben. Ook de livestream van de NOS was helaas geen optie. We hebben ‘op onze geografische positie geen rechten om dit te kijken’ volgens de site. We stapten dus maar in de auto naar Akureyri in de hoop daar een café te vinden waar de wedstrijd aan zou staan. We liepen door de hoofdstraat en zagen al snel een aantal in het oranje geklede meiden in een cafeetje. Dat kon niet missen! En inderdaad konden we aanschuiven om mee te kijken. Halverwege de eerst helft, maar dus nog op tijd om alle doelpunten te zien (we hadden dus ook gewoon de laatste vijf minuten kunnen kijken, haha!). We hadden geen oranje kleding, maar ik werd meteen voorzien van rood-wit-blauwe vlaggetjes op m’n wangen. Er zaten nog een stuk of tien andere Nederlanders en het was erg gezellig. We wisselden ondertussen meteen tips uit voor IJslandse bezienswaardigheden. Paul was zijn boek vergeten en zat dus ook de hele wedstrijd uit als een echte oranje-supporter (tja…je moet wat over hebben voor je vrouw…).
Na de wedstrijd aten we een hapje bij een Italiaan (jippie, Akureyri is een wat grotere plaats en ze hebben hier ook wat anders dan vis, lam of fastfood!) en liepen daarna nog een rondje door het stadje (waarbij ik af en toe lachend aangestaard werd vanwege de vlaggetjes op m’n wangen, maar ach ja… niemand kent me hier…).
De zon bleef lekker schijnen en zo werd deze dag, waar we weinig verwachtingen van hadden, onverwacht een heerlijke vakantiedag.

Ps. Nog een leuk detail: voordat we naar Akureyri wilden, hadden we onszelf per ongeluk buiten gesloten uit onze cabin (de sleutel lag nog binnen). Met de sleutelhanger van de autosleutel wist Paul echter binnen een minuut succesvol ‘ in te breken’ in ons eigen ‘huisje’. Lekkere beveiliging hier…